ul. J.Dietla 93 lok. 4, 31-031 Kraków, tel. 12 421 02 06

Media o nas

Obwód Utrzymania Autostrady Maciejów. Tu dba się o północną część A1 w naszym województwie

24.01.2014

Obwód Utrzymania Autostrady Maciejów. Tu dba się o północną część A1 w naszym województwie 1

Obwód Utrzymania Autostrady Maciejów - jeden z dwóch takich obiektów na trasie autostrady A1 w naszym województwie. To tu stacjonują ludzie i wozy odpowiedzialne za całoroczne utrzymanie północnej części drogi. Zaglądamy do środka.

Jadąc autostradą A1 na węźle Gliwice Wschód (z DK 88) położonym na granicy Zabrza i Gliwic łatwo dostrzec charakterystyczną kopułę. To magazyn soli, jeden z kluczowych obiektów Obwodu Utrzymania Autostrady Maciejów.

Na OUA, poza wspomnianym magazynem, w którym mieści się również wytwórnia solanki, składają się również garaże, warsztaty i budynek administracyjny. Tuż obok mieści się również posterunek autostradowy policji.

Obwód funkcjonuje od 2012 roku. Stacjonują w nim wozy i oczywiście załoga odpowiedzialna za całoroczne utrzymanie drogi. To zadanie powierzono w drodze przetargu firmie AVR z Krakowa. To jej sprzęt i pracownicy dbają o autostradę. Na miejscu pracują również przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

OUA Maciejów swoim zasięgiem obejmuje nieco ponad 44 kilometry A1: od węzła Sośnica do Węzła Pyrzowice (łącznie z węzłami). Na południu województwa o utrzymanie drogi dba inna firma - Budimex. Podobny, acz nieco większy, OUA znajduje się w Świerklanach.

Jednym z najważniejszych elementów Obwodu Utrzymania Autostrady Maciejów jest magazyn soli. Kopuła gotowa jest pomieścić nawet do 4 tysięcy ton soli, a zgromadzone w niej zapasy tworzą górę wysoką na kilka metrów. Do magazynu przylega również wytwórnia solanki. W trzech zbiornikach zwykła sól mieszana jest z innymi składnikami. Receptura jest zależna od warunków na drodze. Dodając odpowiednie składniki można zmienić właściwości solanki i stworzyć mieszankę, która lepiej radzi sobie np. z oblodzeniami lub śniegiem.

Obok magazynu mamy budynek garażowo-warsztatowy. Większość sprzętu, jako że zima już przyszła, znajduje się na zewnątrz. W środku znaleźć możemy za to np. tzw. "spidery", czyli urządzenia do strzyżenia pasów zieleni. Montuje się je na samochodach i można w ten sposób pielęgnować zieleń bez konieczności zatrzymywania się.

Wśród sprzętu wykorzystywanego do odśnieżania, największe wrażenie robią pługi ze specjalnymi, bocznymi lemieszami. Takie wykorzystuje się wyłącznie na autostradach.
 

źródło: dziennikzachodni.pl

Na skróty

Historia

Zarząd

Grupa kapitałowa

Media o nas