ul. J.Dietla 93 lok. 4, 31-031 Kraków, tel. 12 421 02 06

Media o nas

"Utrzymaj Standard" coraz popularniejsze

03.02.2016

Ponad 2 tys. dróg w Polsce jest obsługiwanych w formule „Utrzymaj Standard”. Wybrane firmy odpowiadają na drogach za wszystko: Od odśnieżania po sprzątanie. W tym roku jeszcze więcej tras dołączy do tej listy. Po raz pierwszy „Utrzymaj Standard” wprowadzono też w całym województwie.

Utrzymaj Standard to usługa, która ma zapewnić kompleksową obsługę najważniejszych dróg. Firma, która wygrywa przetarg, dostaje we władanie dłuższy odcinek trasy i odpowiada tam niemal za wszystko: Naprawę drobnych ubytków, odśnieżanie, oznakowanie, naprawę barier ochronnych, sprzątanie. Z kontraktów wyłączone są tylko większe remonty i naprawy gwarancyjne. Wykonawca korzysta w większości z własnego sprzętu, ale ma do dyspozycji bazy GDDKiA. Urzędnicy zostawiają mu dowolność, jeśli idzie o liczbę i częstotliwość patroli. Firma jest rozliczana z efektów – to już jej sprawa, jakimi sposobami i siłami ludzkimi je osiągnie.

Model „Utrzymaj Standard” jest przede wszystkim znacznie tańszy, niż utrzymywanie własnej floty pojazdów i armii pracowników. Nic dziwnego, że GDDKiA cały czas rozszerza liczbę dróg, które obsługiwane są w ten sposób.

Półtora miliarda na obsługę dróg

- Generalną zasadą jest to, że ten model utrzymania dedykowany jest dla dróg w ujęciu liniowym - autostrad i dróg ekspresowych - dla odcinków o długości około 50km – tłumaczy Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Obecnie w modelu „Utrzymaj Standard” obsługiwanych jest blisko 2 tys. 279 km dróg. Takie przetargi dotyczą 50 odcinków tras – w większości ekspresówek i autostrad. Nie ma województwa, które nie korzystałoby z tego rozwiązania, a wprowadzenie Utrzymaj Standard na nowo otwartych drogach to właściwie norma.
Najkrótsze przetargi rozpisane są na cztery lata, najdłuższe – na sześć. Jak widać, zwycięzca przetargu może liczyć na stały i pewny dochód. Nic dziwnego, że firmy biją się o te zlecenia, a rozstrzygnięcie przetargów trwa wiele miesięcy. Kwoty też są niebagatelne. Za obsługę 50 km autostrady A4 od Tarnowa do węzła Dębica Wschód (woj. podkarpackie ) przez 5,5 roku firma AVR dostanie 32 mln zł. Ta sama firma za krótszy odcinek A4 od granicy do węzła Jarosław Zachód dostanie 45 mln zł. Łącznie wszystkie aktualne kontrakty na Utrzymaj Standard mają wartość miliarda 414 mln zł.

Będzie ich jeszcze więcej. W czerwcu tego roku kończy się umowa łódzkiego oddziału GDDKiA z konsorcjum firm Gnom i Markbud na obsługę autostrady A2 od granicy z województwem wielkopolskim do węzła Łódź Północ. Rozpisano już nowy przetarg, ale tym razem zwycięzca może zgarnąć nie tylko kontrakt na A2, lecz także na 40 kilometrowy odcinek autostrady A1, tzw. Wschodnią Obwodnicę Łodzi. Ta droga jest jeszcze w budowie, ale już wiadomo, że będzie obsługiwana w tym modelu. W tym roku kończą się też kontrakty na fragment autostrady A4 w woj. opolskim oraz na A2 od Konina do węzła Dąbie w Wielkopolsce. Przetargi na kolejne lata są już w toku.

Całe Pomorze w Utrzymaj Standard

To nie koniec, bo GDDKiA ma jeszcze ambitniejsze plany co do „Utrzymaj Standard”. – Podjęty został pilotażowy program wprowadzenia podobnego systemu w modelu obszarowym – tłumaczy Jan Krynicki. - W woj. pomorskim tą formułą objęte zostały wszystkie drogi znajdujące się z zarządzie GDDKiA. Województwo podzielono na 5 rejonów i dotyczących ich 5 postępowań przetargowych, w ramach których wyłoniono 5 wykonawców, realizujących utrzymanie od 01.01.2016 r. Co ważne, przyznane i stabilne (rozliczenie ryczałtowe) środki finansowe pochodzą z budżetu państwa i są przeznaczane m.in. na bieżące utrzymanie (w tym Utrzymaj Standard), a także remonty dróg i mostów.

Pilotażowy model w woj. pomorskim będzie kosztował ponad 226 mln zł. Kontrakty podpisano do połowy 2021 r. Jeśli ten model się sprawdzi bardzo możliwe, że podobne przetargi pojawią się też w innych województwach.

źródło: rynekinfrastruktury.pl

Na skróty

Historia

Zarząd

Grupa kapitałowa

Media o nas