ul. J.Dietla 93 lok. 4, 31-031 Kraków, tel. 12 421 02 06

Media o nas

Autostradę na Podkarpaciu utrzymują prywatne firmy

25.03.2014

Autostradę na Podkarpaciu utrzymują prywatne firmy 1

PODKARPACIE. Jak działa a nowy system utrzymania dróg.

Okazuje się, że prywatne firmy są skuteczniejsze i do tego tańsze w utrzymaniu dróg niż sama GDDKiA. Na Podkarpaciu już 100 kilometrów dróg jest utrzymywane systemem „Utrzymaj standard”.

Ma to tę zaletę, że firma wygrywa kontrakt na utrzymanie danych standardów na danym odcinku na okres kilku lat. Firma odpowiada wtedy za utrzymanie drogi zimą i latem, ponadto dba o porządek na drodze, usuwa drobne usterki, dba o oznakowanie i naprawia bieżące uszkodzenia nawierzchni.

Standardy są wysokie. Wybrane do tych zadań firmy mają 4 godziny na naprawę dziur w jezdni czy uzupełnienie znaku drogowego. Firma zobowiązana jest też do odśnieżania, usuwania wraków i zapewnienia pełnej przejezdność trasy 24 godziny na dobę. Pogotowie drogowe powinno sprawdzać trasę co dwie godziny w dzień i co cztery w nocy.

Na Podkarpaciu systemem „utrzymaj standard” objęte zostały nowe odcinki dróg, tj. autostrada A4 od węzła Dębica Wschód do węzła Rzeszów Wschód oraz odcinki drogi ekspresowej S19 od Stobiernej do węzła Rzeszów Wschód oraz od węzła Rzeszów Zachód do Świlczy. Te odcinki utrzymuje konsorcjum firm, z liderem FUHP Leszek Kochanowicz (58,4 km). Natomiast autostradę A4 od węzła Jarosław Zachód do Korczowej (granica państwa) utrzymuje firma AVR Sp. z o.o. (48,2 km).

- Umowy podpisane zostały na 6 lat – mówi Joanna Rarus, rzecznik prasowy rzeszowskiego oddziału GDDKiA. – Ich głównym założeniem jest to, że jeden wykonawca, a nie kilku odpowiada za całoroczne bieżące utrzymanie odcinków dróg.

Z analiz przeprowadzonych przez GDDKiA, Bank Światowy i niezależnych ekspertów wynika, że po wdrożeniu kompleksowego utrzymania dróg oszczędności wahają się pomiędzy 10 a 40 procent. – Trudno jest jednak podać dzisiaj konkretną kwotę – wyjaśnia Joanna Rarus.

– Mniej kosztuje utrzymanie dróg krajowych w modelu „utrzymaj standard” niż w modelu zlecania poszczególnych prac utrzymaniowych różnym wykonawcom. Taki jest wynik m.in. analizy już podpisanych kontraktów zawartych od 2010 roku w formule „utrzymaj standard” na kompleksowe utrzymanie dróg w całym kraju – wyjaśnia Joanna

GDDKiA jest tak zadowolona z systemu, że zapowiada, iż wszystkie nowe drogi będą utrzymywane w nowym modelu, czyli zlecenia jednej firmie utrzymanie drogi w określonym standardzie.

Artur Getler

Źródło: supernowosci24.pl

Na skróty

Historia

Zarząd

Grupa kapitałowa

Media o nas